Search

Mõned soovitused sulle

Updated: Apr 12

Ma arvan, et julgelt enamus naisi on sünnitusele mõeldes natukene hirmul ja ebakindlad, et mis seal kõik toimuma hakkab ja kuidas läheb, kas nad ikka teavad, kui on aeg haiglasse minna, mis siis, kui asjad ei lähe plaanitult? See ongi hirmutav ja eriti praeguses olukorras, kui tugiisik ei saa sinuga kaasa tulla. Soovin sulle jagada mõned näpunäited ja nipid, et sinu sünnituskogemust veidi kergendada.

Olenemata sellest, kas ootad oma esimesest, teist, kolmandat last - iga sünd on erinev.

Kuid tuginedes minu ja teiste doulade kogemustele ja teadmistele, saan ehk mõned hirmud leevendada ja rääkida, mis võiks sünnitusel toimuda.


Siin on 10 asja, mida ma doulana sooviksin, et sa teaksid.


1. See on maraton, mitte sprint.

Mida rohkem ettevalmistust saab keha sünnitusele eelnevatel nädalatel vaikselt teha, seda parem. Saad ise ka kaasa aidata, kui käid regulaarselt jalutamas ja tegeled tegevustega, mis pakuvad sulle suurt rahu ja õnnetunnet. Oksütotsiin (e. õnnehormoon) aitab kehal rahulikult tööd teha ja ette valmistuda. Ehkki sa päris tuhusid (valusid) hakkad tundma alles lõpupoole, siis usu, sinu keha teeb vajalikku tööd, kui sa samal ajal näiteks sorteerid beebi pisikesi riideid või sätid tema voodikest valmis.


2. Vale häire on samuti varane sünnitegevus!

Braxtoni hicks´i kokkutõmbed (ehk ebatuhud) võivad tunduda tüütute valudena, kuid on siiski väga produktiivsed. Nad valmistavad sinu keha finišiks ette, toniseerides emaka lihaseid ja näidates, millist tüüpi valu võib sünnitusest oodata ning aitavad sul hingamist harjutada.


3. Pea meeles hingata, alustades kohe praegu.

Tihti on nii, et kui oleme silmitsi hirmutava olukorraga või kogeme füüsilist valu, on meie loomulik reaktsioon hinge kinni hoida. Kuid tegelikult peatab hinge kinni hoidmine hoopis protsessi ja nii võib iga minut tunduda palju pikemana. Hinga sisse lugedes 5-6ni ja seejärel rahulikult hinga jälle 5-6ni lugedes välja. Harjuta seda sünnitusele eelnenud nädalatel paar korda päevas.


4. Sünnitus võib olla veidi räpane.

Seal on kehavedelikke, verd ja jah, vahel ka kakat. See pole kindlasti glamuurne ja sinu jaoks mugav, kuid meditsiinipersonal puhastab sind välkkiirelt ära. Ja usu, nad on kõike näinud. Niiet ära muretse ega häbene, sa ei ole esimene naine, kes sünnituse ajal kakab ega ka viimane.


5. Sina otsustad!

Kui soovid olla vannis, ütle seda. Kui soovid sünnitada kükitades, siis tee seda! Ütle välja, mida sa soovid ja mis sulle sobib. Kui juhtub või toimub midagi, millest sa ei saa aru, siis küsi või palu oma partneril sinu eest rääkida. See on sinu keha, sinu laps ja sinu sünnitus. Esita kõik oma küsimused ja soovid!


6. Sünnitusplaanid on plaanid.

Üks asi, mida ma oma klientidele ütlen, kui me sünnitusplaani koostame, et see on lihtsalt plaan. Asjad ei pruugi täpselt nii minna ning äkki sina ise soovid veel enne sündi midagi muuta ja see on täiesti okei. See pole kivisse raiutud ja lõppkokkuvõttes on oluline, et olukord oleks emale ja beebile turvaline. Kui on asju, mis on sinu jaoks eriti olulised, näiteks nabaväädi läbilõikamisega ootamine, platsenta alleshoidmine, nahk-nahakontakt jms ja mis ei lähe vastuollu haigla protokolliga, siis lisaks sünnitusplaanile väljenda kindlasti oma soove, et med.personal teaks ja nad saavad sinu soovidega arvestada.


7. Ära unusta süüa.

Söö kodus enne haiglasse minekut või teel haiglasse, võta haiglasse müslibatoon vms kaasa. Sa ei jookseks ju maratoni tühja kõhuga. Sama kehtib ka sünnituse kohta. Valk ja süsivesikud on füüsiliselt kurnava tegevuse juures väga oluline. Kodus võid süüa valgurikast toitu, näiteks – täisterasai juustuga, kanasupp kinoa või ubadega või isegi kanawrap.

8. Võta sünnitusmajja kaasa tennisepall või kõvast plastmassimassist pall. Et sellega masseerida valutavat selga.

Surve valukohale võib teha imesid. Teinekord on abikaasa käed liiga leebed ja surve pole piisavalt tugev, tõenäoliselt sellepärast, et ta ei taha juba sinu valusid nähes, sulle veel rohkem haiget teha. Siis on hea panna tennisepall seina ja selja vahele ja toetada vastu ning ennast liigutades, masseerib see ideaalselt.


9. Trauma.

Kui asjad ei lähe sünnitusel nii, nagu sa plaanisid ja ootasid. Ja tunned, et hinges on raskus. Parim asi, mida sel juhul teha, on sellest rääkida. Kui murekoht on mingi konkreetse tüsistuse või tegevuse kohta, siis loe sellest, räägi oma ämmaemandaga, räägi Doulaga, et läbi arutada, miks mingi tegevus pidi juhtuma, miks nii reageeriti ja käituti. Ja kui tunned, et see ei aita sinu enesetunnet siiski piisavalt, otsi abi terapeutidelt.


10. Ole valmis ootamatusteks.

Iga sünnitus ja sünd on erinev. Et kui näiteks eeldad, et kolmas sünnitus on kindlasti kiirem, kui esimene, sest see on ju loogiline, ei pruugi see üldse nii minna. See, kui eelmisel sünnil oli vajalik lahklihalõige, ei tähenda, et sa seda sel korral ka vajad. Iga beebiootus on erinev, olukorrad on erinevad. See väike inimene on täiesti erinev tegelane, kui keegi teine, keda sa kunagi varem kohanud oled.


Ole avatud kõigile võimalustele ja valmista end ette ja uuri võimalusi, mida sa vajad või ei vaja, et sünnitus kergemalt läheks.



6 views0 comments

Recent Posts

See All
<